Update:

Op vrijdag 9 december hebben we een reactie ontvangen op onze open brief aan de burgemeester van Groningen. Lees hier wat we met deze actie gereikt hebben.

4 december 2020

Geachte heer Schuiling, beste burgemeester van Groningen,

Op 21 december 2017 heeft de stichting Straatwijs een open brief gestuurd naar uw voorganger, burgemeester den Oudsten. Naar aanleiding van deze brief zijn we in gesprek gegaan met de heer den Oudsten. Met de uitkomst van de gesprekken die volgden waren wij overigens zeer tevreden. Alle daklozen die in Groningen gebruik willen maken van de nachtopvang konden vanaf begin 2018 binnen slapen, zonder wachtlijsten.

Toch blijkt nu achteraf dat de nachtopvang er niet voor iedereen is. Er slapen nog steeds mensen in de bosjes bij de Martinikerk en in de winkelportieken in het centrum van de stad. Het gaat om mensen met een niet-Nederlandse identiteit, maar wel van Europese afkomst. Bij de nachtopvang worden ze ook wel toeristen of niet-rechthebbenden genoemd.

In dit specifieke geval gaat het om Aleksander, Dawid en Mateusz, 3 mannen afkomstig uit Polen en Litouwen, waarvan de oudste ongeveer uw leeftijd heeft en al 6 jaar in onze stad verblijft. Mannen die nachtrust en hulp nodig hebben.

Daarom ons verzoek aan u, om ook deze mensen toe te laten in de nachtopvang. Mensenrechten gelden immers voor iedereen, waar je ook bent. Laat deze mensen hier aansterken en eten, zodat er hulp geboden kan worden en er weer perspectief komt.

Wij vragen u om in gesprek met ons aan te gaan en te luisteren naar deze problematiek en in goed overleg en samenwerking te kijken naar een structurele oplossing.

Stichting Straatwijs

Stichting Martinikerk Groningen

Protestante Diaconie Gemeente Groningen

Foto: Joram Krol

Geplaatst in Hulpverlening, Verhalen, Wensen op 03-12-2020

Gratis warme winterjas voor dak- en thuislozen

Van 22 november tot 6 december 2021 kunnen mensen van de maatschappelijke opvang in Groningen, op vertoon van een bon, een winterjas gratis ophalen. De bonnen worden de dagen voor de actie uitgedeeld op de opvang locaties. Kijk voor meer informatie op de website warmejassendag.nl. Lees het hele artikel.

Preventie Alliantie helpt dakloosheid te voorkómen

Gemeenten krijgen een extra steuntje in de rug om dak- en thuisloosheid te voorkómen. Vanaf vandaag kunnen zij een beroep doen op de zogeheten Preventie Alliantie, die ondersteuning biedt bij het ontwikkelen en uitvoeren van het gemeentelijk preventiebeleid rondom dak- en thuisloosheid. Lees het hele artikel.

Gemeente Groningen past regels winterregeling voor daklozen aan

Vandaag een week geleden heeft de stichting Straatwijs, samen met Stichting Martinikerk Groningen en de Protestantse Diaconie Groningen een open brief gestuurd naar de burgemeester van de gemeente Groningen. In deze brief spreken wij onze gezamenlijke zorg uit over de toegankelijkheid van de nachtopvang voor daklozen. Vandaag ontvingen we de reactie van Wethouder Inge Jongman, mede namens burgemeester Schuiling. Lees het hele artikel.

Is de verkoop van de straatkrant nog wel van deze tijd?

Wekelijks krijgen wij veel e-mailtjes van mensen die vragen hebben over dak- of thuislozen in onze stad. Vaak met suggesties over een individu die je ergens in de stad ontmoet hebben of om producten te verspreiden onder de doelgroep die het vaak niet breed heeft. Lees het hele artikel.

Welke rechten hebben daklozen?

Hoe worden grondrechten met betrekking tot recht op bijstand, de zorg voor bestaanszekerheid en het recht op behoorlijke gezondheidszorg voor de daklozen groep in Groningen vormgegeven in het internationale recht, het Nederlandse recht en het gemeentebeleid van Groningen en wat voor invulling geeft de gemeente Groningen daar aan in de praktijk? Lees het hele artikel.

Straatwijs is per 1 mei dakloos

Vanaf 1 mei aanstaande is stichting Straatwijs op zoek naar een nieuw postadres in Groningen. Onze voorkeur gaat uit naar een (zakelijk)adres in de binnenstad. Wij zullen eens per 2 weken eventuele post komen ophalen. Op ons huidige postadres zijn wij vanaf 1 mei niet meer welkom en we hebben als stichting (net als onze doelgroep overigens) een fysiek adres nodig voor o.a. de KvK en de bank. Kun jij ons hiermee helpen of ken je misschien iemand die ons kan helpen, stuur dan e-mail naar contact@straatwijs.com. Alvast hartelijk bedankt! Lees het hele artikel.

NS verlaagt temperatuur stationshal en sluit stopcontacten af

Van een aantal daklozen in Groningen kregen wij het signaal dat de NS de temperatuur in de grote stationshal omlaag heeft gedaan, ook zijn de stopcontacten afgesloten. Lees het hele artikel.

Lang niet alle daklozen maken gebruik van de nachtopvang

De afgelopen tijd hoorden we veel geluiden over mensen die niet de nachtopvang van het Kopland in willen. Voor ons aanleiding om dit eens te onderzoeken. Daarom hebben we onze wekelijkse ronde door de stad wat later op de avond gepland. Lees het hele artikel.

Overleven in Sappemeer Oost

Het is 4 februari 2018, 17 uur smiddags als we een berichtje ontvangen over een artikel op RTVNoord. "Goed verzorgde man slaapt al weken op station" luidt de titel van het stuk. Voor 18.30 uur diezelfde avond zitten we in de auto op weg naar Sappemeer Oost. Daar aangekomen hebben we hem daar inderdaad aangetroffen en zijn we aan de praat gekomen. We komen erachter dat hij hier al sinds 1 januari verblijft. Lees het hele artikel.

Dagelijks leven (17)   Hulpverlening (15)   Tips (4)   Verhalen (18)   Wensen (12)