Via deze open brief willen wij een grote zorg van ons, delen met u. Wij zijn stichting Straatwijs. Een stichting die opkomt voor Groningers die geen (t)huis hebben. Ook wel daklozen genoemd. Onze zorg wordt door vele onbekende én bekende Groningers, zoals Joram Krol (fotograaf), Jacob Kobes (Wijkagent Zernike en Paddepoel) en Oelinda de Vries (Nachtburgemeester van Groningen) ondersteund.

Tussen Wal en Schip

Het is maandagmiddag 15.44 uur wanneer we een e-mail ontvangen van een bezorgde inwoner van onze mooie stad. Het is meer een noodkreet dan een hulpvraag, zoals we die vaker krijgen. Het gaat om Jan! Jan ligt met de boot in Groningen! Door één of andere reden is hij zijn uitkering kwijtgeraakt toen hij ziek was en zijn post niet kon ophalen. Jan heeft niks meer, behalve zijn boot. Lees het hele artikel.

Van dakloos naar een (T)huis

Ellen leefde op straat. Nu, twee jaar later, heeft zij een huis en is het haar gelukt om er een 'thuis' van te maken. Lees hier haar inspirerende verhaal, verteld door Jeanet Regnerus, medewerker bij LIMOR en betrokken bij de begeleiding van Ellen. Lees het hele artikel.

Hoe een modern kerstverhaal de harten van de Groningers stal

Het klinkt als een kerstverhaal dat het ook nog eens een vervolg krijgt tot en met Nieuwjaarsdag. De assistent-manager van een Gronings hotel trok zich het lot aan van een 20-jarige man die al bijna een half jaar in de straten van de noordelijke stad slaapt.  Lees het hele artikel.

De Goede Doelen week van G.V. Groen Geel

Van zondag 25 november tot en met zaterdag 1 december 2018 heeft voetbalvereniging Groen Geel in het teken gestaan van de Goede Doelen Week. Dit jaar hebben ze onze stichting Straatwijs als goede doel uitgekozen en hier zijn wij erg trots op en blij mee! Lees het hele artikel.

Van het vluchtige leven op straat naar eigen huisraad

"Ik ben op de koffie bij een cliënt thuis. Hij heeft een flink portie teleurstellingen en trauma’s in zijn rugzak. In het verleden is hij misbruikt. Een stabiele gezinssituatie was voor hem ver te zoeken. Na een turbulent leven waarin wonen in een opvanginstelling en bivakkeren op straat elkaar afwisselden, heeft hij nu een eigen huis." Straatwijs Blog van Joris Stavenga, werkzaam bij LIMOR. Lees het hele artikel.

Daklozen eerst naar de kapper en dan lekker eten!

Het is zondag 29 juli 2018, Groningen. Samen met Thomas Sykes Hairstudio en restaurant Block & Barrels organiseren we een speciale event voor daklozen. Een middag en avond waarbij daklozen helemaal centraal staan. Eerst lekker naar de kapper en daarna samen eten bij een heerlijk restaurant in de binnenstad van Groningen. Lees het hele artikel.

Afval

Het straatleven in Groningen wordt in beeld gebracht door Joram Krol. Lees hier zijn blogs en bekijk zijn foto's. Lees het hele artikel. Lees het hele artikel.

Spiritus

Aandacht maakt alles mooier!

Op 29 mei gaf IKEA Groningen in samenwerking met Stichting Straatwijs een gratis maaltijd aan bezoekers van de maatschappelijke opvang (Leger des Heils en de Open Hof). Lees het hele artikel.

Ons eerste event: de ontmoetingsdag!

Op 24 mei 2018 tussen 11.00 en 14.00 vond de ontmoetingsdag plaats in de Oude Gasfabriek te Groningen. Het doel van deze dag was dat dak- en thuislozen en hulpverleners met elkaar in contact konden komen op een laagdrempelige manier. Lees het hele artikel.

Dagelijks leven (17)   Hulpverlening (15)   Tips (4)   Verhalen (18)   Wensen (12)