Via deze open brief willen wij een grote zorg van ons, delen met u. Wij zijn stichting Straatwijs. Een stichting die opkomt voor Groningers die geen (t)huis hebben. Ook wel daklozen genoemd. Onze zorg wordt door vele onbekende én bekende Groningers, zoals Joram Krol (fotograaf), Jacob Kobes (Wijkagent Zernike en Paddepoel) en Oelinda de Vries (Nachtburgemeester van Groningen) ondersteund.

Kerst 050, de kerstactie voor minima in Groningen

Kerst 050 is een kerstactie voor minima in Groningen. Voor een fijne kerst kijken we om naar gezinnen die in armoede leven, vluchtelingen en thuis- en daklozen. Het bijzondere is dat tientallen Groningse organisaties en particulieren zich van harte verbinden aan Kerst 050. Kerken, bedrijven, studentenverenigingen, ondernemers, organisaties, de gemeente en particulieren, allemaal doen ze mee. Lees het hele artikel.

Te warm voor de winterregeling

Wat een normale woensdagavond had moeten zijn, werd (weer) een bizarre avond vol bureaucratie en onmacht. Het is 20.41 uur als we een bericht ontvangen van een zeer bezorgde mevrouw uit Groningen. Ze bekommert zich vaker om daklozen. Het betreft 2 mannen die voor de ingang van de nieuwe winteropvang locatie verblijven. De opvang is gesloten. Het is niet koud genoeg. Lees het hele artikel.

Gratis warme winterjas voor dak- en thuislozen

Van 22 november tot 6 december 2021 kunnen mensen van de maatschappelijke opvang in Groningen, op vertoon van een bon, een winterjas gratis ophalen. De bonnen worden de dagen voor de actie uitgedeeld op de opvang locaties. Kijk voor meer informatie op de website warmejassendag.nl. Lees het hele artikel.

Preventie Alliantie helpt dakloosheid te voorkómen

Gemeenten krijgen een extra steuntje in de rug om dak- en thuisloosheid te voorkómen. Vanaf vandaag kunnen zij een beroep doen op de zogeheten Preventie Alliantie, die ondersteuning biedt bij het ontwikkelen en uitvoeren van het gemeentelijk preventiebeleid rondom dak- en thuisloosheid. Lees het hele artikel.

Gemeente Groningen past regels winterregeling voor daklozen aan

Vandaag een week geleden heeft de stichting Straatwijs, samen met Stichting Martinikerk Groningen en de Protestantse Diaconie Groningen een open brief gestuurd naar de burgemeester van de gemeente Groningen. In deze brief spreken wij onze gezamenlijke zorg uit over de toegankelijkheid van de nachtopvang voor daklozen. Vandaag ontvingen we de reactie van Wethouder Inge Jongman, mede namens burgemeester Schuiling. Lees het hele artikel.

De stichting Straatwijs wil dat alle daklozen in de nachtopvang mogen slapen, ongeacht hun nationaliteit. Mensenrechten gelden immers voor iedereen, waar je ook bent. Laat deze mensen hier aansterken en eten, zodat er hulp geboden kan worden en er weer perspectief komt. Lees het hele artikel.

Is de verkoop van de straatkrant nog wel van deze tijd?

Wekelijks krijgen wij veel e-mailtjes van mensen die vragen hebben over dak- of thuislozen in onze stad. Vaak met suggesties over een individu die je ergens in de stad ontmoet hebben of om producten te verspreiden onder de doelgroep die het vaak niet breed heeft. Lees het hele artikel.

Welke rechten hebben daklozen?

Hoe worden grondrechten met betrekking tot recht op bijstand, de zorg voor bestaanszekerheid en het recht op behoorlijke gezondheidszorg voor de daklozen groep in Groningen vormgegeven in het internationale recht, het Nederlandse recht en het gemeentebeleid van Groningen en wat voor invulling geeft de gemeente Groningen daar aan in de praktijk? Lees het hele artikel.

Straatwijs is per 1 mei dakloos

Vanaf 1 mei aanstaande is stichting Straatwijs op zoek naar een nieuw postadres in Groningen. Onze voorkeur gaat uit naar een (zakelijk)adres in de binnenstad. Wij zullen eens per 2 weken eventuele post komen ophalen. Op ons huidige postadres zijn wij vanaf 1 mei niet meer welkom en we hebben als stichting (net als onze doelgroep overigens) een fysiek adres nodig voor o.a. de KvK en de bank. Kun jij ons hiermee helpen of ken je misschien iemand die ons kan helpen, stuur dan e-mail naar contact@straatwijs.com. Alvast hartelijk bedankt! Lees het hele artikel.

NS verlaagt temperatuur stationshal en sluit stopcontacten af

Van een aantal daklozen in Groningen kregen wij het signaal dat de NS de temperatuur in de grote stationshal omlaag heeft gedaan, ook zijn de stopcontacten afgesloten. Lees het hele artikel.

Dagelijks leven (18)   Hulpverlening (17)   Tips (4)   Verhalen (20)   Wensen (13)